Ahad, 11 Disember 2011

Gambaran Zaman Lalu - Bah. 1

Bila dengar perkataan ‘purba’, ‘zaman dahulu’, ‘zaman nabi-nabi’ dahulu.. pasti perkara pertama yang terlintas difikirkan ialah situasi yang agak kuno, tidak begitu bertamadun, tiada teknologi dan sebagainya yang dikira ketinggalan.

Tapi kenapa tidak kita fikir sesuatu yang berbeza. Teknologi, mesin-mesin canggih, teknologi gelombang dan sebagainya. Kalau di’Google’ berkenaan teknologi zaman silam. Sudah banyak blog dan forum yang bincang perkara ni. Perang nuklear zaman Hindu purba, mesin terbang, reaktor nuklear, leser dan macam-macam lagi. Jadi dah memang ramai yang tahu orang zaman dahulu memang dah ada teknologi seperti zaman ini. Atau mungkin mereka lebih maju dan bertamadun dari kita sekarang.

Sedutan Filem Star Wars
Teringat filem Star Wars, walaupun pakaian dan rumah watak dalam cerita tu nampak biasa-biasa, tapi mereka ada teknologi yang sangat maju dan boleh berhubung dengan makhluk di bintang yang lain. Mungkin begitu keadaan Bumi suatu masa dahulu, lama-lama dahulu. Agaknya bagaimana bermula tamadun manusia. 

Dari kuno, membangun, berkembang sedikit demi sedikit dan maju sampai hari ini.
Atau
Dari biasa, menjadi maju, semakin maju, super maju, kemudian kuno dan naik perlahan-perlahan hingga kini.

Ilustrasi taman Eden
Manusia pertama adalah Nabi Adam (as), semua penganut agama langit setuju hal ini. Adam dan Hawa (Adam & Eve). Kalau baca buku kisah nabi Adam (as) atau tengok cerita dalam tv, latar tempat mesti menggambarkan padang pasir, pokok-pokok kurma, gunung batu, unta, burung……. Itulah salah satu sebab kenapa mindset kita seperti yang saya sebut dari awal tadi. Benarkah begitu keadaan pada zaman itu. Atau jauh berbeza..?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan