Jumaat, 30 Disember 2011

Betulkan nafas anda

Tarik nafas dalam-dalam.. tahan.. lihat, bahagian badan mana yang menggelembung, dada atau perut. Jika perut, tahniah, anda bernafas dengan betul. Jika dada, ada yang kena perbetulkan. Majoriti manusia bernafas menggunakan dada, maksudnya menyimpan udara yang disedut di bahagian dada mereka. Kecuali pada posisi tertentu, contohnya semasa baring.


Seorang guru pernah beritahu saya, rasa marah manusia itu terletak di dalam dada. Sebab itu bila seseorang dalam keadaan emosi, dadanya akan berombak-ombak dan bernafas dengan cepat. Kanak-kanak merupakan golongan yang bernafas dengan betul, lihat bagaimana keadaan mereka semasa bernafas, hanya perut yang bergerak. Tapi bila semakin dewasa, amalan itu bertukar selari dengan persekitaran. 

Bagi orang dewasa pula, amalan bernafas dengan perut kerap atau boleh dikatakan wajib bagi sesetengah pihak yang mengamalkan senaman tertentu seperti tenaga dalam, seni bela diri dan sebagainya.

Seorang pensyarah di Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Madya Zulkifli Abd Kadir, berkata untuk bernafas dengan betul ada caranya iaitu tarik nafas dalam-dalam hingga ke perut, iaitu perut akan ternaik sedikit dan bukan dada. Jika dada yang ternaik, bermakna teknik anda masih belum betul. Pada masa sama jika boleh, ‘kunci’ dubur (kemut) dan lepaskan nafas perlahan-lahan melalui hidung.

Ada pihak yang percaya amalan ‘kunci’ dubur (kemut) semasa menahan nafas boleh mengelak masalah buasir.

Macam mana jika hendak bernafas dengan betul? Pertama letakkan tapak tangan di perut, tarik nafas dan pastikan perut anda menggelembung. Amalkan selalu. Dengan bernafas melalui perut, kita boleh menahan nafas dengan lebih lama dan memberi peluang kepada darah untuk memproses oksigen yang disedut.


Bagaimana Islam melihat amalan ini, saya teringat suatu hadis Rasulullah mengenai bahagian perut. Baginda bersabda terdapat tiga bahagian di dalam perut, satu bahagian untuk makanan, satu bahagian untuk air, dan satu bahagian lagi dikosongkan (untuk udara).

Sekarang pegang perut anda di kiri atau kanan. Kalau ada rasa keras, usahakan untuk ke tandas. Kerana itu bukan otot yang pejal. Tapi ada bahan buangan yang masih disimpan.

Betulkan nafas anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan