Isnin, 12 April 2010

..tera,giga,mega…nano..

Sejak turunnya nabi Adam ke bumi, ilmu matematik telahpun wujud. Peredaran zaman memperlihatkan kemajuan dalam bidang pernomboran yang semakin kompleks, lebih-lebih lagi apabila komputer telah dicipta.

Bagi memudahkan pemahaman terhadap pengiraan sesuatu perkara, satu unit telah dicipta. Kita mungkin pernah mendengar istilah nano,desi,kilo,mega,giga,tera, dan sebagainya. Semua ini unit ukuran dalam menyukat saiz atau kuantiti sesuatu perkara. Sejak akhir-akhir istilah teknologi nano semakin kerap digunakan. Nano merupakan satu unit yang digunakan untuk menggambarkan saiz satu objek yang sangat kecil (10 kuasa negatif 9). Dalam bahasa mudah, 1 nano boleh dinisbahkan dengan 100 ribu kali lebih kecil daripada sehelai rambut. Bayangkan jika wujud robot bersaiz nano yang boleh melekat pada bulu kening tanpa kita sedar atau boleh bergerak dalam saluran darah untuk bertindak sebagai ‘askar’ bagi melawan virus-virus merbahaya, hebat bukan.

Tera pula merupakan satu istilah yang boleh dinilaikan 10 kuasa 12, dengan kata lain ada 12 sifar di belakang sesuatu tera. Contohnya 1 tera = 1 000 000 000 000 = 1 juta juta. Dalam istilah seharian, tera seerti dengan trillion, giga (10 kuasa 9) = billion, mega (10 kuasa 6) = million (juta). Tapi adakah kita sedar bahawa disiplin fizik dan matematik telah menyenaraikan beberapa lagi istilah yang jarang kita dengar dan gunakan. Contohnya seperti dibawah:


Sumber:http://searchstorage.techtarget.com/


Unit kilo, mega, dan giga sudah tidak asing lagi dalam kehidupan seharian kita. Unit-unit ini biasanya digunakan untuk merujuk kepada nilai matawang, memori komputer, jarak, dan sebagainya. Namun, unit seperti yotta dan zetta tidak pernah atau jarang digunakan kerana terlampau tinggi. Sebaliknya unit ini digunakan oleh para astronomi untuk menganggar jumlah bintang atau galaksi yang wujud di alam semester.

Zetta bukanlah unit yang paling tinggi dalam senarai, ini kerana selagi ilmu hisab berkembang, selagi itulah akan wujud unit-unit yang baru, sama ada semakin kecil atau semakin besar.

2 ulasan: